Scanias 4-serie

Scanias 4-serie kom 1998. Den täckte in ett brett område som innehöll olika tunga transportuppgifter, allt från lokal distribution till tunga fjärrtransporter. 4-serien uppfyllde även alla de nya strängare miljökraven.

Scanias 4-serie var uppdelad i fyra olika klasser, vilket gjorde det lätt för kunderna att välja det fordon som bäst passade de enskilda behoven. Var och en av klasserna kunde skryta med en hög nivå på både förarkomfort och säkerhet och var lätta att specialanpassa.
     Klass L-chassit var konstruerat för fjärrgodstrafik på vanliga vägar. Den här lastbilen kunde hantera lastkapaciteter med en totalvikt på upp till 60 ton och kunde levereras med motorer på upp till 530 hk.
     L-chassit kunde förses med hytter med låg eller hög takhöjd, daghytter eller sovhytter. Det var en idealisk lastbil för all internationell trafik. 
     Klass D-chassit hade egenskaper som låga underhållskostnader och god bränsleekonomi. Drivningen, chassit och hytten var förstärkta och hade utmärkt hållbarhet. Den här modellen var mest lämpad för korta avstånd på normala vägar och hade en maximal vikt på upp till 44 ton. Motorer på upp till 385 hk kunde specificeras och man kunde även välja mellan en låg daghytt eller sovhytter.

En modell för varje vägtyp
Klass C var konstruerad för krävande uppgifter över korta avstånd och var ett utmärkt terrängfordon tack vare den höga markfrigången. Klass C kudne hantera vikter på upp till 150 ton och hade motorer på upp till 530 hk. Ofta kunde man se klass C-fordon i tungt arbete inom byggsektorn.
     Den stabila drivningen, chassit och hytten gjorde C-klassen till mycket driftsäkra fordon.

Specifikationer
Land: Sverige
Tillverkad från och med: 1998
Motor: Upp till 530 hk
Lastkapacitet: Totalvikt upp till 150 ton
Användningsområde: Fjärrgods och kortdistans, anläggningsarbete
Särskilda detaljer: Uppfyllde de senaste miljöreglerna



En Scania 124L dragbil med sovhytt och hög ståhöjd

Trashcan

Dela med dig:

Vem du är:
Remember?

Mail: (visas ej)

Din blogg:

Skriv vad du vill:

Trackback
RSS 2.0